9 December 2025
MindFest: jongeren leren op een toegankelijke en toffe manier over mentaal welbevinden

Geen week is dezelfde
“Het is moeilijk om mijn job in een vaste week te gieten,” vertelt Laurence met een glimlach. “De ene week werk ik vooral aan de uitwerking van projecten, de andere ben ik meer op het terrein. Zo overleg ik regelmatig met partners, ontwikkel ik nieuwe materialen of sta ik op evenementen zoals een welzijnsmarkt of de opening van een Warme William-wandeling.”
Juist die afwisseling maakt haar job zo boeiend. “Ik krijg veel vrijheid om projecten creatief in te vullen. Dat maakt dat het werk nooit saai wordt en dat we telkens opnieuw iets kunnen creëren dat echt aansluit bij wat jongeren nodig hebben.”
Van idee tot MindFest
Een mooi voorbeeld van die creatieve samenwerking is de welzijnsmarkt in Avelgem, beter bekend als MindFest.
“Het idee kwam uit het jongerenwelzijnsoverleg,” legt Laurence uit. “We wilden jongeren laten kennismaken met de verschillende organisaties waar ze terechtkunnen, maar dan op een leuke en toegankelijke manier. Jongeren wandelen niet zomaar langs standjes om folders te lezen, dus wilden we er iets actiefs en aantrekkelijk van maken.”
Zo werd MindFest een bruisende mix van informatie en plezier.
Partners organiseerden creatieve activiteiten zoals een geluksmuur, buttons maken met quotes, of een polaroidstand waar jongeren een herinnering konden vastleggen. De randanimatie — van bumperball tot een DJ en wereldse dessertjes — zorgde voor een ontspannen sfeer. “De markt vond plaats tijdens de middagpauze. Ingeschreven jongeren mochten de school verlaten en hun lunch opeten op onze markt,” vertelt Laurence.
Samenwerking als sleutel tot succes
De kracht van MindFest zat in de samenwerking. Lokale partners zoals de jeugddienst, TEJO, OverKop, JAC, CLB, Eerstelijnspsychologen, Jeugdhuis Krak, Huis van het Kind en Queer Kortrijk werkten enthousiast mee.
“Doordat ik voor dertien lokale besturen werk, kan ik goede voorbeelden en ervaringen delen tussen gemeenten,” zegt Laurence. “Daarnaast neem ik een deel van de voorbereiding op mij, zodat lokale besturen ontzorgd worden.”
De reacties van de jongeren waren overwegend positief. “Ze vonden het een leuk initiatief en bezochten veel standjes,” vertelt Laurence. “Wel merkten we dat het werken met inschrijvingen via de school een drempel was. Daarom organiseren we de volgende edities in Zwevegem en Waregem gewoon op school, tijdens de middagpauze. Zo kan iedereen spontaan langskomen.”

Taboes doorbreken met Kzitermee.be
Tijdens MindFest konden jongeren ook kennismaken met Kzitermee.be, een project dat Laurence nauw aan het hart ligt.
“Kzitermee.be is een taboedoorbrekend initiatief dat jongeren wil laten praten over mentaal welbevinden,” legt ze uit. “Via de website kunnen ze het lokale hulp- en activiteitenaanbod vinden, en op onze Instagrampagina posten we tips, memes en echte verhalen. Zo willen we het thema bespreekbaar maken en jongeren een duwtje in de rug geven.”
Ook campagnes zoals Warme William en NokNok sluiten daarbij aan: allemaal projecten die jongeren versterken, verbondenheid stimuleren en het taboe rond mentale gezondheid helpen doorbreken.
Een warme, verbindende aanpak
Met MindFest en gelijkaardige initiatieven willen Laurence en haar lokale partners aan jongeren tonen dat praten over mentaal welbevinden niet zwaar of beladen hoeft te zijn.
“Door het luchtig, creatief en positief aan te pakken, verlagen we de drempel voor jongeren om in contact te komen met hulporganisaties,” besluit Laurence. “En dat is precies wat we willen: jongeren laten voelen dat ze er niet alleen voor staan.”
Voel je je na het lezen van dit verhaal geïnspireerd om zelf een welzijnsmarkt te organiseren?
Contacteer Gezondheidsmakers in jouw regio en bekijk samen met ons hoe we jouw nood kunnen aanpakken.
