Geestelijke gezondheid

15 October 2024

Scholen in Wommelgem plukken het Geluk in de klas

In Wommelgem slaan scholen, het lokaal bestuur, de intergemeentelijke preventiewerker (IGP) en Gezondheidsmakers de handen in elkaar. Samen zijn we gestart met Geluk in de klas, een methodiek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Het doel? Een duurzaam beleid rond het mentaal welbevinden van leerlingen uitbouwen binnen elke basisschool.

Een sterk partnerschap voor mentaal welbevinden
In Wommelgem slaan scholen, het lokaal bestuur, de intergemeentelijke preventiewerker (IGP) en Gezondheidsmakers de handen in elkaar. Samen zijn we gestart met Geluk in de klas, een methodiek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Het doel? Een duurzaam beleid rond het mentaal welbevinden van leerlingen uitbouwen binnen elke basisschool.

“Enkele jaren geleden kwam vanuit het scholenoverleg en het lokaal bestuur de vraag om te werken rond mentaal welbevinden,” vertelt collega Heidi. “Doordat er een IGP actief is in Wommelgem, konden we meteen van start.” Samen met onze collega’s Heidi en Shauny en IGP Elies werd een plan van aanpak opgesteld, waarbij de vier basisscholen van Wommelgem actief betrokken werden.

Stap voor stap naar een duurzaam beleid
De samenwerking begon met een zelfscan in elke school, waarbij werd nagegaan hoe ze al werken rond de bouwblokken van de geluksdriehoek. Op basis van die inzichten organiseerden we een interactieve Geluk-in-de-klas-sessie. Collega Shauny legt uit: “Tijdens zo’n sessie brengen we theorie over de bouwblokken aan, waarna de scholen zelf werkgroepen oprichtten. Elke werkgroep koos een focuspunt dat aansluit bij hun eigen noden en sterktes. Elies benadrukt het belang van deze aanpak: “De scholen krijgen autonomie om zelf te kiezen waaraan ze willen werken. Dat zorgt voor meer draagvlak én sluit beter aan bij hun specifieke context.”

Samen leren, samen groeien
De vier scholen en de gezondheidsambtenaar kwamen regelmatig samen in werksessies georganiseerd door Gezondheidsmakers. “Daar deelden ze ervaringen, bekeken hun vooruitgang en inspireerden elkaar met goede voorbeelden,” vertelt Shauny. De losse acties die daaruit voortkwamen, werden gebundeld in een langetermijnvisie. Heidi vat het samen: “Kennis, analyses en inspiratie werden samengebracht in een duurzaam beleid.”

Een toolkit voor de toekomst
Wat brengt de toekomst? Heidi: “We werken aan een praktische toolkit waarmee scholen zelfstandig verder kunnen werken rond mentaal welbevinden. Zo laten we deze methodiek echt leven en maken we het verschil voor leerlingen.”

Geluk in de klas toont hoe samenwerking en een gedeelde visie kunnen bijdragen aan een sterk fundament voor het mentaal welbevinden van kinderen. 

Vergaderen Geluk in de klasGeluk in de klasGeluk op de speelplaats

Deze website is een realisatie van Gezondheidsmakers.

© 2025 Gezondheidsmakers

ON: 1012 417 803

RPR: Antwerpen